fredag 6 februari 2009

Varför motorcykel?

Jag är i dagsläget inte så intresserad själva motorcykeln, utan det är vad cykeln kan möjliggöra som är mer intressant. För mig möjliggör en motorcykel upptäckter, ett äventyr. Jag är löjligt intresserad av den ”nära” historien, den historia som ryms vid ett hus, vägkrök eller vik. Jag ser därför motorcykeln som ett sätt att kunna utforska allt som inte syns från motorvägarna och som är bundet till geografin på något sätt. Jag tror att jag kommer att utforska mina landskap genom att först göra en grundlig hemläxa: läsa på, plotta rutter, arbeta fram ett material. Mina planerade resor ska bli en slags studieresa med upptäckar- och äventyrsinslag. Jag hoppas att kunna dela både dessa resornas planerande (jo, jag planerar några rutter för närvarande) och dess verkställande (måste bara skaffa det där körkortet först..). Så om du inte fäster något värde av själva motorcykeln varför åker du då inte bil? Bra fråga, har inget självklart svar, får återkomma när jag har kört mc ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar